Sunday, November 21, 2010

~~AsaL~~

Asal barang jadi barang...
Asal manusia dari tanah...
Aku manusia...
Aku hamba...
Aku abang...
Aku jua ayah...
Aku manusia...
Aku hamba...
Aku kakak...
Aku jua ibu...
dan,...
Aku jua anak kepada ibubapaku...
Jasa bonda & ayahanda tak terbalas..
Tak terungkai dengan kata-kata...

Harta duniawi bukanlah ukuran...

Walau dengan bergunung bongkah emas...
Walau sebesar istana kau berikan...
Pun takkan terlawan jasa orang tuaku...
Hanya satu...
Satu perkara yang boleh membahagiakan mereka...
Apakah dia????
Apa???
Jadilah anak yang soleh dan solehah kepada mereka...
Taat...
Patuh...
Kasih dan sayang....
Inilah antara perkara terpenting yang menjadi harapan...
Daripada anak-anak mereka...
Siapa????
Aku jua kau...
Dikau wanita...
Ukuranmu bukanlah kerana kejelitaan mu, 
Paras rupawan mu...
Tapi, 
Sopan santun dan lemah lembutmu...
Kerana penjagaan maruahmu...
Walaupun dirimu dikatakan lemah,...
Tapi biarlah berpendirian teguh...
Biar semua, satu dunia menyisihmu...
Tapi jangan sesekali membiarkan Dia, menyisihmu...
Sesungguhnya,
Kasih Ilahi kasih abadi...
Kasih duniawi peneman sementara diri sepi...
Jangan disebabkan ulikan syaitan durjana...
Yang menyesatkan anak-anak Adam...
Demi janji mereka bahawa dia musuh kita...
Di setiap tempat, setiap penjuru, setiap ketika ada dia...
Dalam tidur, dalam jaga...
Sentiasa ada dia...
Jangan sesekali tewaskan diri kita...
Dengan pujuk rayu dia...
Sememangya...
Hanya satu...kuatkan Iman, 
Dekatkan diri kita dengan Sang Pencipta...
Allah swt...


**terima kasih kepada seorang sahabat...
yg sudi mengubah kata2 nie...maaf andai hasil ciptaan saudara, saya olah kembali dan post sebagai tatapan semua pembaca...




No comments:

Post a Comment